Rozvoj otevřených dílen v knihovnách a obecně propojení knihoven s Maker Movement jsou považovány za současný trend v oblasti knihovnictví a s přihlédnutím k již zmiňovaným strategickým dokumentům (ať už knihovnickým nebo obecnějším) se jeví úvahy o budování těchto prostor jako přirozené. Jednotlivé přístupy a motivace se pak ovšem mohou lišit a nabývat různých podob.
Ryze praktické impulsy
Častým ryze praktickým impulsem pro rozvíjení idey otevřené dílny, jež bývá uváděn, je rekonstrukce budovy knihovny nebo přesun knihovny do zcela nových prostor, které nyní umožňují zařazení dílny mezi služby knihovny. Praktickým impulsem se jeví být také budování otevřené dílny jako rozšiřování, pokračování či nástavby stávající služby. Takovou službou může být například knihovna věcí, půjčování technického vybavení, pravidelné akce vzdělávacího rázu anebo výtvarně či technicky zaměřený klub. Rozvoj kreativního prostoru může také iniciovat snaha zviditelnit a zvýšit využívanost vybavení, které se již v knihovně nachází (například dříve pořízené 3D tiskárny).
Budování služeb pro komunitu
Málokdy jsou ovšem tyto praktické důvody jedinou motivací, proč dílnu budovat. V pozadí těchto aktivit často nalezneme impulsy pramenící z vize poslání knihoven a z hodnot, které knihovny podporují, ať už jsou nevyřčené či přímo vyjádřené například ve strategii rozvoje konkrétní instituce. Tématem, které je možné nalézt téměř ve všech pramenech, je rozvoj služeb pro komunitu, ve které se knihovna nachází a zejména rozvoj těchto služeb podle přání, požadavků a potřeb této komunity. Otevřená dílna či obdobná služba pak může vyrůst například na rozpoznání společenského potenciálu, který Maker Movement představuje pro danou komunitu, snaze více obohatit, inspirovat a propojit uživatele knihovny či přímo z designového uvažování zaměřeného na zlepšení služeb dle potřeb teenagerů v dané lokalitě.
Vzdělávání a příprava uživatelů i knihoven na svět budoucnosti
Motivace se také vážou ke vzdělávací funkci knihoven a podpoře celoživotního vzdělávání. Rozvoj těchto aspektů poslání knihoven může vyústit v budování otevřené dílny skrze přizpůsobování vzdělávací role knihovny digitálnímu věku, snahu zaměřit se více na STEM vzdělávání či rozvíjení kreativity a designového myšlení. Zakládání otevřené dílny se také může samo o sobě stát vzdělávací aktivitou, například při snaze více ukotvit využívání projektového učení.
Prvotní impulsy a motivace také mohou vycházet z potřeby knihovny najít své místo v budoucnosti, zůstat relevantní institucí pro uživatele a celkově občany a pomáhat jim vyznat se v tomto měnícím se světě. Impulsem pro budování otevřené dílny pak může být snaha přivést do knihovny nové uživatele, podpora postavení knihoven jako těch, kteří zkoušejí a představují lidem nové technologie či inovace anebo plánování cesty k překročení digitálních a socioekonomických propastí díky poskytování přístupu k nástrojům pro tvoření a vytváření prostředí podporujícího kreativitu a zvídavost.
Makerspace jako přirozená součást vývoje knihoven?
Z analýz diskurzu je pak zřejmé, že výše zmiňované motivace se mohou překrývat a souviset spolu, patrné jsou ovšem také dva zastřešující způsoby uvažování nad otevřenými dílnami v kontextu knihoven. Část knihovnické společnosti vnímá budování dílen, kreativních prostor či podobně orientovaných služeb jako přirozené pokračování toho, co knihovny dělaly odnepaměti, a co tedy vychází z jejich historického vývoje ve smyslu poskytování přístupu ke zdrojům a vzdělání. Výpovědi tohoto typu lze sledovat například v odkazování se na tvořivé aktivity a programy, které knihovna „vždy poskytovala“ nebo na tvrzení, že „knihovna byla vždy místem pro objevování.“
V určitém rozporu s tímto pohledem jsou ale přístupy, dle kterých je budování otevřených dílen určitým radikálním krokem, snahou o znovuobjevení poslání knihoven a progresivně podbarvenou reakcí na změny ve světě. Do tohoto narativu pak můžeme zařadit například situace, kdy otevřená dílna v knihovně vzniká náhle, například na základě obdržení grantu bez přílišné návaznosti na předchozí aktivity v knihovně.