3.5 A šlo by to i u nás?

Základním a všeobjímajícím strategickým dokumentem je pro knihovny u nás v současné době Koncepce rozvoje knihoven v České republice na léta 2021-2027 s výhledem do roku 2030. Poslání, vize a funkce knihoven jsou zde rámovány třemi oblastmi, v jejichž rozvoji mají knihovny důležité místo. Na všechny z těchto oblastí lze pak pohlížet i perspektivou otevřených dílen.

1. oblast: knihovny jako pilíře rozvoje občanské společnosti a přirozená centra komunit

V části, která představuje knihovny jako pilíře rozvoje občanské společnosti a přirozená centra komunit se setkáváme s vizí knihoven jakožto míst, kde se mohou lidé potkávat, společně se věnovat různým aktivitám, komunikovat. Zároveň je vyjádřena podpora principu sdílení, který může mít pozitivní dopad nejen ve společenském, ale také enviromentálním kontextu. Jeden ze strategických cílů v této části se pak věnuje budování knihoven tak, aby mohly fungovat jako plnohodnotná komunitní centra, a to včetně technologického a materiálního vybavení, ale také dostatečně kompetentního personálu. Všechny tyto aspekty mohou být podporovány zřízením otevřené dílny, jelikož sdílení a rozvoj komunit leží v základu samotné jejich podstaty. Zároveň ale také mohou být i prostředkem ke zvyšování kompetencí, schopností a dovedností knihovnického personálu.

Půda v knihovně v Poličce

2. oblast: knihovny jako instituce podporující vzdělávaní a vzdělanost

Druhá část se věnuje knihovnám jako vzdělávacím a vzdělanost podporujícím institucím. Tato část vidí knihovny v budoucnosti jako silné partnery vzdělávacích institucí a centra pro občanské a celoživotní vzdělávání. Také jsou ale představovány jako poskytovatelé prostor pro rozmanité způsoby a druhy výuky a učení. Zmiňována je spolupráce s komerčním sektorem i podpora inovací. Tyto vize mohou být také strategickým zázemím pro vznikající otevřené dílny, jelikož ty mohou obsahovat mnoho nových technologických nástrojů a být střediskem informatického i polytechnického vzdělávání a zároveň jsou také příležitostí pro spojení s komerčním sektorem (například při pořizování vybavení ale i hledání talentů). Celoživotní vzdělávání pak může získat novou, ve 21. století potřebnou, tvář.

Bez popisku

3. oblast: knihovny jako správce kulturního a znalostního bohatství

Třetí část zaměřená na knihovny jako správce kulturního a znalostního bohatství se kromě konzumace tohoto bohatství věnuje velkou částí také jeho tvorbě. Zvýrazňuje využití stávajících artefaktů a hodnot v knihovně uložených pro vznik nových tvůrčích výstupů a tato perspektiva je výchozím bodem, na který je otevřené dílny možno velmi dobře navázat. V budoucích představách o knihovnách se ovšem v této části ještě konkrétně objevují zmínky o nutnosti poskytování služeb umožňujících tvorbu tradičnějších artefaktů (myšlenka, text, hudba), ale také například kódu či videa. Není opomenuta ani snaha o vývoj a začlenění nových technologií do chodu a služeb knihovny, stejně jako sociální aspekt tvoření, kdy je reflektován přínos sdílení a předávání dovedností a znalostí mezi lidmi. Jedním ze strategických cílů je pak přímo budování multifunkčních volnočasových prostor, které uživatelům umožní kreativně trávit čas.

Bez popisku

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info