3.2 Odolnost a přizpůsobivost

Význam neformálního prostředí pro vzdělávání a celoživotní učení zmiňuje také Evropská agenda dovedností pro udržitelnou konkurenceschopnost, sociální spravedlnost a odolnost, a to primárně ve vztahu k lidem, jež jsou mimo dosah formálního vzdělávání a také v kontextu technických, sociálních a občanských dovedností.

Zároveň tento dokument v souvislosti s krizí COVID-19 zdůrazňuje do budoucna potřebu zlepšování digitální gramotnosti, technologických dovedností a také odolnosti a přizpůsobivosti, jakožto dovedností sociálních. Otevřené dílny mohou být v této misi klíčovým prvkem v přípravě na možné krize v budoucnosti a také fungovat jako pomocná infrastruktura při jejich zvládání, jak se již během krize COVID-19 v některých případech projevilo. Poskytují veřejnosti technologie, které mohou být v budoucnosti nápomocné a také by měly být budovány jako flexibilní místa, která je možné adaptovat pro potřeby různých uživatelů, a tedy i lidí jako takových.

Na nutnost budování klíčových životních kompetencí souvisejících s životem ve světě budoucnosti a schopností reagovat na možné krize pak nezapomíná ani již zmiňovaná česká Strategie vzdělávací politiky ČR 2030+, kde je pozornost věnována zejména rozvoji odolnosti, komunikace, adaptability, kreativity či řešení problémů, přičemž poslední dvě zmíněné mají výrazný potenciál růstu právě v otevřených dílnách a podobných službách.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info