Vzdělávací technologie
Přednášky
Jednotlivé přednášky se věnují tématům z informatiky, ale snaží se je silně vztahovat ke vzdělávání. Po jejich prostudování by měl mít student představu o tom, jak základní technologie ve vzdělávání fungují, co za nimi stojí a jak je možné je využít. Kurz je v tomto ohledu koncipován primárně tak, aby si student mohl další odborné texty s dostatečnou mírou porozumění po jeho absolvování sám přečíst.
V každém modulu najdete presentaci v Prezi, dvacetiminutové video shrnutí a texty, které si k tématu přečtěte. Současně se snažíme u většiny témat nabízet také odkazy na současné projekty a další zajímavé zdroje. Rozhodně se také vyplatí sledovat naše Medium a Twitter.
Některá témata jsou zpracovaná v knize 12 trendů v české softwarové ekonomice: Technologické, ekonomické, sociální a etické aspekty ICT, kterou máte k dispozici v tištěné variantě jako základní literaturu, nebo si ji můžete koupit v obchodním centru. Další poznámky, hlavě ke cvičení najdete v knize Tvorba digitálních vzdělávací objektů pro online prostředí (online je zdarma ke stažení).
Úkoly je možné odevzdávat v Google Classroom (kód učebny je 139hbbg).
Hardware, IoT, mini počítače
Základní materiály:
- Presentace v Prezi popisuje jednotlivé klíčové body tématu.
- K dispozici je video.
- Otestujte si základní přehled v Quizlettu.
Co číst?
- Základní přehledový článek o internetu věcí. A nebo lepší anglický. A nebo od klasického internetu k internetu věcí.
- Pokud vás zajímá internet věcí, rozhodně sledujte Martina Malého. Pochopíte o čem to je a kam kráčí obor.
- Pokud vás zajímá hardware, je výborným přehledem v češtině předmět Technické vybavení počítačů, který má dostupné presentace.
- Raspberry PI ve vzdělávání - pět konkrétních projektů a ještě jedna motivace.
- Hodí se něco vědět o IPv6.
Úkol:
- Zkuste najít nějaký projekt z oblasti IoT nebo minipočítačů, který má vztah ke vzdělávání a popsat ho. V čem byste ho využili či obohatili? Mají podobné věci podle Vás význam?
Multimédia
Základní materiály
- Presentace v Prezi popisuje jednotlivé klíčové body tématu.
- Video je k dispozici.
- Otestujte si základní přehled v Quizletu.
Co číst a vyzkoušet?
- Tónový generátor, kde si můžete vyzkoušet, jaké tóny slyšíte.
- SVG v HTML5.
- Web od DivX.
- Kapitoly 5 a 6 v kurzu Počítačové gramotnosti.
- Jak zpracování videa ovlivňuje studentskou angažovanost.
- Zajímavý krátký článek o xStreamer, který trochu odkrývá jak o kontejnerech vlastně přemýšlet.
- Kompetenční učení prostřednictvím online technologií: případová studie z výuky vaření
Úkol
- Zkuste si jednoduché nástroje pro zajištění živého přenosu. Navrhněte a otestujte nějaký krátký video přenos vzdělávací aktivity (třeba mezi spolužáky nebo můžete něco naučit přes video rodiče).
Koncepty rozšířené reality
Základní materiály:
- Presentace v Prezi popisuje jednotlivé klíčové body tématu.
- Video se shrnutím problematiky.
- Otestujte si základní přehled v Quizlettu.
Co číst?
- Pěkný přehled toho, co Google plánoval (v roce 2015) v oblasti rozšířené reality.
- Rozšířená realita v knihovnách.
- Flipboard o rozšířené realitě.
- 6 Exciting AR Apps for Student Learning je pěkný zdroj inspirace, jaké aplikace se dají ve vzdělávání používat.
- The Pedagogical Potential of Augmented Reality Apps je základní pedagogickou reflexí AR. Zajímavě strukturovaný a ne moc dlouhý článek.
- Augmented Reality in K-12 Education ukazuje aplikace AR do prostředí základní školy.
Úkol:
- Na vlastním (půjčeném) telefonu či tabletu si otestujte vám sympatickou aplikaci pracující s VR. Krátce ji popište, navrhněte její didaktické využití a zkuste zpracovat její jednoduchou SWOT analýzu. Netestujte prosíme něco, co již zkouší někdo jiný.
Automaty a gramatiky, Turingův stroj
Základní materiály:
- Presentace v Prezi popisuje jednotlivé klíčové body tématu a její praktická aplikace.
- Video se shrnutím.
- Otestujte si základní přehled v Quizlettu.
Co číst?
- Skripta z formálních jazyků a automatů.
- Animace k Turingovu stroji.
- Zajímavé články od Chomského.
- Subcognition and the limits of the Turing test - k limitům Turingova testu.
- An analysis of the Turing test - starší, ale zajímavý text k Turingovu testu.
Úkol:
- Zkuste napsat gramatiku (nebo automat), který bude generovat nějaký nekonečný jazyk, který Vám přijde zajímavý.
Značkovací jazyky, metadata
Základní materiály:
- Presentace v Prezi popisuje jednotlivé klíčové body tématu.
- Video se shrnutím.
- Otestujte si základní přehled v Quizlettu.
Co číst?
- Web W3C
- Web Jiřího Koska - je tam spousta informací o XML, HTML, ale také dalších značkovacích jazycích.
- Jak psát web - český manuál k HTML a kaskádovým stylům.
- Kapitola z knihy 12 trendů o HTML5
- Responsive web design with HTML5 and CSS3 - knížka o HTML5 a stylech.
- MODS a další metadatová schémata v oblasti digitalizace dokumentů - metadata a knihovny, jednoduché čtení.
- Ne příliš stručný úvod do systému LaTeX 2e nebo První setkání s TeXem
Úkol:
- Udělejte si kurz HTML na Codeacademy. Pokud to umíte, tak se můžete zkusit seznámit s jiným značkovacím jazykem.
Programování a algoritmizace
Základní materiály:
- Presentace v Prezi popisuje jednotlivé klíčové body tématu. A je zde ještě jedna praktická.
- Video se shrnutím.
- Otestujte si základní přehled v Quizlettu.
Co číst?
- Jazyky pro výuku programování
- Codeacademy
- IFTTT je zajímavý nástroj na algoritmické jednoduché propojení služeb
- Úvod do programování
- Výukoví roboti: nástroj pro rozvoj algoritmického myšlení
- Pojďme programovat elektroniku na Živě, který se vztahuje k minipočítačům
Úkol:
- Máte na výběr z:
- Codeacademy - jeden neznámý jazyk do začátků cyklů
- Jeden díl ze seriálu Pojďme programovat elektroniku
- Návrh jedné lekce na rozvoj algoritmického myšlení
Informační systémy
Základní materiály:
- Presentace v Prezi popisuje jednotlivé klíčové body tématu.
- Video se shrnutím.
- Otestujte si základní přehled v Quizlettu.
Co číst?
- Knížku Informační systémy ve vzdělávání
- Skripta z informačních systémů
- Základy UML
- Introduction to the Unified modeling language - článeček o základech UML
- Analýza využití školního informačního systému Bakaláři na základních školách v Brně
- Moderně s Moodlem knížka v češtině o práci s Moodle
Úkol:
- Zkuste identifikovat problém ve vysokoškolském vzdělávání a pak navrhněte systém a práci s daty, který by tento problém mohl vyřešit nebo přispět k jeho řešení.
Sémantické technologie
Základní materiály:
- Presentace v Prezi popisuje jednotlivé klíčové body tématu.
- Video se shrnutím.
- Otestujte si základní přehled v Quizlettu.
Co číst a vyzkoušet?
- Wolframalpha je pokus o sémantické vyhledávání a řešení problémů pomocí přirozeného jazyka.
- Pracovní skupina W3C k sémantickému webu - zde najdete spoustu praktických informací a nástrojů.
- Nepomuk v KDE - pokus o sémantický desktop
- OSCAF Ontologie.
- Computing semantic relatedness using wikipedia-based explicit semantic analysis - co se dá dělat s daty z Wikipedie?
- Automatic essay grading with probabilistic latent semantic analysis - k automatickému opravování esejů.
- Poskytovatelé vzdělávacích aktivit a xAPI - základní článek o dvou metadatových formátech a o tom, co s nimi lze dělat v LMS. Pokud vás téma zajímá, podívejte se ještě na SCORM vs The Experience API.
- Jak spíchnout SCORM je příručka o SCORM 1.2
Úkol:
- Zkuste si najít nějaké sémantické nástroje použitelné pro vzdělávání a vyzkoušet je. Od Wolframalpha, přes Hemingway App až po Grammarly nebo cokoli jiného. Koho byste s nimi naučili pracovat? Proč?
Umělá inteligence a zpracování přirozeného jazyka
Základní materiály:
- Presentace v Prezi popisuje jednotlivé klíčové body tématu.
- Video se shrnutím.
- Otestujte si základní přehled v Quizlettu.
Co číst?
- Zajímavý nástroj pro milovníky šachů - ukazuje, jak různé systémy počítají tahy a lze omezit i počet tahů dopředu odhadnutých a porovnávat výsledky. Transparentní, pěkné, jednoduché.
- Google uvolnil svůj TensorFlow a nabízí velké množství návodů a manuálů
- Jak počítače sní?
- Přehledovka o AI
- Projekty Microsoftu v oblasti AI
- Eliza online
- Google TensorFlow pro práci s umělou inteligencí
- Učebnice NLP
- Kapitola z knihy 12 trendů o AI
- Vybrané kapitoly z umělé inteligence ve vzdělávání - KISKová diplomka, ze které se stala kniha. Výborná přehledovka o problematice.
Úkol:
- Zkuste si něco více přečíst o digitálních pedagogických avatarech (botech). Navrhněte k čemu byste ho využili v případě, že byste učili předmět Informace, komunikace, myšlení na KISKu.
Dialogové systémy a počítačové zpracování emocí
Základní materiály:
- Presentace v Prezi popisuje jednotlivé klíčové body tématu.
- Video se shrnutím.
- Otestujte si základní přehled v Quizlettu.
Co číst?
- Framework Alex.
- Interakce člověk počítač a dialogové systémy.
- VoiceXML od W3C.
- Emotion markup language od W3C.
- Shore pro detekci emocí v reálném čase.
- Nějaké popularizační věci o chatbotech - jak je využít v marketingu, něco o obsluze, pomoci uprchlíkům a Chatbotsmagazine.com
- Presentace z Učící se společnosti o AI a chatbotech.
Úkol:
- Vytvořte týmy po třech až čtyřech lidech. Vytvořte chatbota, který studenta něco naučí. Popište nejdříve koho, co a jak. Pak se pusťte do práce. Může být určený pro Skype či Facebook.
Virtuální realita
Základní materiály:
- Tento týden je organisovaný formou diskusní exkurze do HumeLabu. Proto nejsou žádné presentace ani kvízy.
Co číst?
- Technology and applications for collaborative learning in virtual reality - pěkný článek o spolupráci ve VR
- Effectiveness of virtual reality-based instruction on students' learning outcomes in K-12 and higher education: A meta-analysis - efektivita VR ve vzdělávání.
- Virtual Reality Astronomy Education Using AAS WorldWide Telescope and Oculus Rift - využití VR a astronomii
- A literature review on immersive virtual reality in education: state of the art and perspectives - pěkný přehled literatury od VR ve vzdělávání. Velice užitečný text pro získání edu kontextu.
- Ochutnávka VR a psychologie.
- Facebook Spaces Beta - pokus Facebooku o sociálních síť ve VR.
Úkol:
- Navrhněte nějaký způsob efektivního využití VR ve vzdělávání. Čím se liší od jiných dostupných možností a forem?
Trendy, výzvy, možnosti
Tento týden nemá tolik přesných materiálů a věcí k učení, ale má spíše diskusní charakter. Přesto se podívejte alespoň na některé základní informace k predikování vývoje a sledování trendů:
- Přehledová presentace z Učící se společnosti
- Úvod do Future studies - presentace ze Slideshare.
- Introduction to Futures Studies na Wikiversitě.
- A review of scenario planning literature - přehled o metodě plánování scénářů.
- Kde se věnují futorologii na univerzitách?
- The Futures Wheel - krok za krokem.
Úkol:
- Zkuste si vybrat jeden trend, který by podle vás mohl mít v edTechu budoucnost a podívat se na něj nějakou futuroligickou metodou.
Databáze a repozitáře
Modul bude doplněn a aktualizován.
Analytika v učení
Obsah bude doplněn.
Cvičení
Úvodní cvičení – organizační informace, osobní vzdělávací plán a cvičení, digitální portfolio
Materiály
- Sylabus cvičení k nahlédnutí a komentování
- Text k tvorbě vlastního digitálního portfolia
- Rozvojová portfolia studentů jarní Laboratoře vzdělávacích technologií
- Šablona pro Osobní vzdělávací plán
- Příklady možného uplatnění s edtechem
Úkoly:
- přidat se do Google Classroom
- prohlédnout si sylabus
- založit si portfolio pro vypracování úkolů, a dále pro vlastní prezentaci
- vyzkoušet si práci s osobním vzdělávacím plánem
- dobrovolně zmapovat své osobní vzdělávací prostředí a zamyslet se nad možnými změnami
Audio ve vzdělávání
Prezentace
Základní text s příklady skriptů
Profil na MixCloud
Úvodní nahrávka (na profil ji zatím nedávám)
LMS a VLE
- Design kurzu: ADIE
- Studenti: úroveň znalostí, ale také úroveň sebeřízení a IG/DK
- Paradigmata a teorie: behaviorismus, kognitivismus, konstruktivismus, konektivismus (elementy) + subjektivní teorie vzdělávání a postoje
- Cíle: bloomova taxonomie (kognitivních cílů)
- Cíle a nástroje: kolo ipedagogiky (cíle – aktivity – nástroje)
LMS
- Open source X zdarma
- Moodle cloud
- co umí Moodle
- Blackboard
- LMS gigant
- pobočka v Brně
- + E-learning authoring tool Articulate Storyline, Adobe Captivate, Lectora
- Canvas LMS
- open source
- IS
- Interaktivní osnova, eKurzy
- Elportál, Strategie eLearningu
Classroom management system, "Social learning group"
- Google Classroom
- Facebook Social Group
- Microsoft Education
- Teams, OneNote, Corinth
- platformní společnost, platformní vzdělávání?
MOOC platform, online course platform
xMOOC
- Class-central
- FutureLearn, Coursera, Edx
- EdX FF MUNI
- open-source
- Humanitní vědy dokořán
- editor
- specializované Kaggle, Kadenze
(Mash-up) Virtual Learning Environment
- kombince různých nástrojů včetně LMS
- wordpress, umbraco
- sociální sítě
- řízení a assessment
- specializované nástroje
- anotování hypothes.is
- diskuse Disqus
- social bookmarking Diigo
cMOOC
- e-portfolio či vzdělávací blog jako osobní vzdělávací prostředí
- How the web works
- CLMOOC
- výrazná role seberegulace/sebeřízení a informační gramotnosti
Assessment
Assessment – evaluace a hodnocení
>> Co vás napadne když se řekne metody hodnocení? Jaké znáte?
Vytvořte skupiny
- MOOC – Otevřená uni – Badges
- Blended Learning – Převrácená třída – Digi portfolio
- Rozšířená realita – Virtuální realita – Gamifikace
- Vyhledávání – Kurátorství – OER
1. Ve skupině navzájem prostudujte své moduly
- postupně přesuňte moduly v Moodle k sobě
- vložte každý fotku modulu
2. společně pracujte na úkolech
- diskutujte o navržených úkolech
- má každý představu jak by ho plnil?
- jak by se dal úkol zlepšit?
- společně dílčí úkoly upravte, prohlubte, zlepšete
- jaký je cíl úkolu? (Může pomoci Bloomova taxonomie)
- jaké jsou náležitosti úkolu?
- jaká je jeho časová náročnost?
- kdo a jak bude úkol hodnotit?
- jak se pozná splněný a nespolněný úkol?
- odpovědi na otázky vložte každý na svůj blog
3. Vyzkoušejte si navzájem testové otázky ve vašich modulech
- dejte si navzájem zpětnou vazbu
- proč jste zvolili právě tento typ otázek?
- společně vytvořte test shrnující vaše moduly
- min. 3–4 otázky na modul
- min. dva typy otázek
- zkuste test sestavit tak, aby nejen ověřoval znalosti, ale aby se u něj člověk učil
- vyberte si nástroj
- G forms
- Typeform
- Moodle
Portfolia studentů
Anna Puchovská https://anacheportfolio.wordpress.com
Andrea Šichtová https://somandrea.wordpress.com
Dominika Rebnarová https://domirebi.wordpress.com
Hanka Matějková https://hankamatejkova.wordpress.com
Jan Delong https://honzadelong.wordpress.com
Jindřich Mašek http://estanor.net/category/vtkisk/
Klára Dvořáková https://klaradvorakova.wordpress.com
Klára Mašková https://klaramaskova.wordpress.com
Kristýna Šťastná https://kristynastastna.wordpress.com
Lidka Horáková https://lidkahorakova.wordpress.com
Lukáš Konečný https://lukasdotkonecny.wordpress.com
Marta Zonková http://marta-vikmb41.g6.cz
Mária Šviriková https://marisvirik.wordpress.com
Pavla Horáková https://horakovakariera.wordpress.com
Richard Keller http://edfolio.wz.cz
Tomáš Čakloš https://tomascaklos.wordpress.com
Tomáš Zábranský http://www.zabransky.online
Věra E. Dobruská http://veraesterdobruska.wz.cz